ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Ο ΠΜΔΚ 2024 Ολοκληρώθηκε!
Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Κυβερνοασφάλειας (ΠΜΔΚ) στοχεύει στην αναβάθμιση της επιστήμης της πληροφορικής στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην ανάδειξη του ρόλου της στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η επιλογή και η ανάδειξη ταλαντούχων μαθητών/-τριών της χώρας που ασχολούνται με την κυβερνοασφάλεια (Cybersecurity).
Φορέας διοργάνωσης του διαγωνισμού είναι το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και πιο συγκεκριμένα το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων. Στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων λειτουργεί τα τελευταία δεκαέξι (16) χρόνια το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ασφάλεια Ψηφιακών Συστημάτων», ενώ το 2008 ιδρύθηκε το Εργαστήριο Ασφάλειας Συστημάτων (SSL), ως μονάδα έρευνας και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης.
Από το 2016 το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Χρήστο Ξενάκη φέρει την ευθύνη της Ελληνικής συμμετοχής στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό κυβερνοασφάλειας European Cyber Security Challenge. Ο διαγωνισμός αποτελεί μία πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κυβερνοασφάλειας ENISA (European Union Agency for Cybersecurity), ενώ υποστηρίζεται ενεργά από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στο πλαίσιο του εν λόγω διαγωνισμού, συγκροτείται κάθε χρόνο η Εθνική Ομάδα Κυβερνοασφάλειας η οποία μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να ανταπεξέλθει στις πολύ υψηλές απαιτήσεις της διαγωνιστικής διαδικασίας, αντιμετωπίζοντας επάξια, τεχνολογικά πολύ προηγμένες χώρες.
Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Κυβερνοασφάλειας (ΠΜΔΚ) για το σχολικό έτος 2023-2024 θα διεξαχθεί το Μάρτιο του 2024 για τους μαθητές/-τριες της Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου.
Ως ημερομηνία έναρξης εγγραφών των ομάδων στο διαγωνισμό ορίζεται η 01/12/2023 και ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των εγγραφών ορίζεται η 23/02/2024. Εφόσον ολοκληρωθούν οι εγγραφές, και οι ομάδες λάβουν οδηγίες σχετικά με το πως θα μπουν στην πλατφόρμα και θα παίξουν, οι ομάδες θα μπορούν να μπαίνουν στην πλατφόρμα για να παίξουν τα challenges κατά τις ημερομηνίες 01/03/2024 (ώρα έναρξης: 12:00) έως 01/04/2024 (ώρα λήξης: 12:00).
Ο διαγωνισμός δύναται να πραγματοποιηθεί εντός και εκτός ωρολογίου προγράμματος. Στην περίπτωση που επιλεχθεί από τους εκπαιδευτικούς να γίνει η προετοιμασία των μαθητών/- τριών για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό εντός του ωρολογίου προγράμματος προτείνεται η ώρα του μαθήματος της πληροφορικής, με μέγιστη διάρκεια τις τέσσερις (4) διδακτικές ώρες. Ο εν λόγω διαγωνισμός δεν επιβαρύνει τη διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων του μαθήματος της πληροφορικής, αλλά, αντίθετα εμπλουτίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και τους εκπαιδευτικούς στόχους του μαθήματος. Οι μαθητές/- τριες μέσα από την όλη διαδικασία και με βιωματικό τρόπο θα συνεργαστούν, θα αποκτήσουν γνώσεις και θα προσπαθήσουν να αναπτύξουν δεξιότητες για την επίλυση των δοκιμασιών.
Κάθε μαθητής/-τρια υποβάλλει τη δήλωση συμμετοχής του/της γραπτώς στον/στην Διευθυντή/-ντρια του σχολείου, συνοδευόμενη από την έγγραφη συναίνεση γονέα/κηδεμόνα. Τη φόρμα συναίνεσης μπορείτε να τη βρείτε εδώ και είναι υποχρεωτικό να υποβληθεί μαζί με την αίτηση συμμετοχής.
Εφόσον υπάρχουν ενδιαφερόμενοι μαθητές/-τριες, ο/η Διευθυντής/-ντρια ορίζει ως υπεύθυνο/-η για το διαγωνισμό έναν/μία εκπαιδευτικό του σχολείου ο/η οποίος/-α κατά προτίμηση διδάσκει το μάθημα της Πληροφορικής. Ο/η εκπαιδευτικός θα απασχοληθεί εθελοντικά, χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο, και θα φροντίσει:
- Να συμπληρώσει, μέχρι τη Παρασκευή, 23 Ιανουαρίου 2024, την ηλεκτρονική φόρμα που βρίσκεται εδώ με τα παρακάτω υποχρεωτικά πεδία:
- Όνομα και Επώνυμο Υπευθύνου Εκπαιδευτικού
- Email Επικοινωνίας
- Φορέας (Όνομα Σχολείου ή Οργανισμού)
- Διεύθυνση Φορέα
- Υπογεγραμμένη φόρμα συγκατάθεσης γονέα/κηδεμόνα (πρότυπο φόρμας εδώ)
- Όνομα και επώνυμο μαθητών /-τριών
- Τάξη
- κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού να έχουν όλοι/-ες οι διαγωνιζόμενοι/-ες απρόσκοπτη πρόσβαση στο διαδίκτυο (διάθεση της αίθουσας Πληροφορικής, χρησιμοποίηση laptops του σχολείου ή των μαθητών/-τριών κ.α.)
- την απαραίτητη επιτήρηση των διαγωνιζομένων.
Επίσης, ο/η Διευθυντής/-ντρια φροντίζει για την απαραίτητη αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, ώστε να μην διαταραχθεί η ομαλή λειτουργία του σχολείου.
Μετά την εγγραφή τους στον διαγωνισμό, οι εκπαιδευτικοί θα λάβουν ένα κωδικό της ομάδας τους και αναλυτικές οδηγίες σχετικά με το πώς και πότε μπορούν να μπουν στην πλατφόρμα και να παίξουν μαζί με τους μαθητές τους τις δοκιμασίες του διαγωνισμού.
Για τις ανάγκες του διαγωνισμού έχουν συσταθεί οι ακόλουθες επιτροπές:
Α) Οργανωτική – Επιστημονική Επιτροπή (Ο.Ε.Ε.), η οποία έχει την ευθύνη α) της οργάνωσης και διεξαγωγής του διαγωνισμού, β) της κατάρτισης των διαδικτυακών δοκιμασιών κυβερνοασφάλειας (cybersecurity challenges) που θα κληθούν να επιλύσουν οι διαγωνιζόμενοι και γ) της αξιολόγησης των επιδόσεων της ομάδας και της έκδοσης αποτελεσμάτων. Η ΟΕ απαρτίζεται από έμπειρο διδακτικό/ερευνητικό προσωπικό και Υποψήφιους Διδάκτορες του Πανεπιστημίου Πειραιώς και δεσμεύεται από τον κανονισμό GDPR για τη διαχείριση των δεδομένων που συλλέγει.
ΜΕΛΗ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗΣ – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ | |||
---|---|---|---|
Α/Α | ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ | ΙΔΙΟΤΗΤΑ | ΦΟΡΕΑΣ |
1. | Χρήστος Ξενάκης | Καθηγητής, Πρόεδρος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
2. | Αγγελική Πάνου | Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.), μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
3. | Αικατερίνη Πούπουζα | Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (Ε.Τ.Ε.Π.), μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
4. | Βάιος Μπολγούρας | Υποψήφιος Διδάκτορας, μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
5. | Παναγιώτης Μπουντάκας | Υποψήφιος Διδάκτορας, μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
6. | Αριστείδης Φαραώ | Υποψήφιος Διδάκτορας, μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
7. | Αθανάσιος – Βασίλειος Γραμματόπουλος | Υποψήφιος Διδάκτορας, μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
8. | Μιχαήλ Τακαρώνης | Μέλος Εργαστηρίου Ασφάλειας Συστημάτων (SSL), μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
Β) Αξιολογική Επιτροπή (Α.Ε.), η οποία έχει την ευθύνη α) της επιστημονικής εγκυρότητας των δοκιμασιών κυβερνοασφάλειας (cybersecurity challenges) και β) της ένταξης των επιτυχόντων ομάδων στην Εθνική Ομάδα Κυβερνοασφάλειας. Η Επιστημονική Επιτροπή απαρτίζεται από έμπειρους Καθηγητές και Υποψήφιους Διδάκτορες του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
ΜΕΛΗ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ | |||
---|---|---|---|
Α/Α | ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ | ΙΔΙΟΤΗΤΑ | ΦΟΡΕΑΣ |
1. | Χρήστος Ξενάκης | Καθηγητής, Πρόεδρος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
2. | Αθανάσιος – Βασίλειος Γραμματόπουλος | Υποψήφιος Διδάκτορας, μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
3. | Αριστείδης Φαραώ | Υποψήφιος Διδάκτορας, μέλος Επιτροπής | Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων |
Η διεξαγωγή του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά και σε ορισμένο χρόνο, εκτός ωρολογίου προγράμματος, μέσω της πλατφόρμας που έχει ετοιμάσει το Πανεπιστήμιο Πειραιώς ειδικά για τον διαγωνισμό (μπορείτε να βρείτε την πλατφόρμα στο https://ctf.pmdk.gr/), η οποία είναι βασισμένη στην πλατφόρμα CTFd, την πιο δημοφιλή πλατφόρμα για την οργάνωση, διεξαγωγή και διαχείριση διοργανώσεων τύπου “Πιάσε την Σημαία” (Capture The Flag). Η πλατφόρμα αυτή είναι ανοιχτού κώδικα και χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την διεξαγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων πάνω στην κυβερνοασφάλεια.
Στην εν λόγω πλατφόρμα θα αναρτηθεί ένας αριθμός από ανεξάρτητες δοκιμασίες πάνω στην ψηφιακή ασφάλεια, τις οποίες οι μαθητές/-τριες θα κληθούν να ολοκληρώσουν ανακτώντας την κρυμμένη σημαία της κάθε δοκιμασίας. Με την επιτυχή ολοκλήρωση κάποιας δοκιμασίας και την υποβολή της σημαίας της στην πλατφόρμα, η ομάδα θα λαμβάνει πόντους ανάλογους της δυσκολίας της δοκιμασίας.
Κατά την διάρκεια του διαγωνισμού, μέσω της πλατφόρμας οι υπεύθυνοι καθηγητές, εκπροσωπώντας το συμμετέχον σχολείο, θα μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στην εκφώνηση και το συνοδευτικό υλικό της κάθε δοκιμασίας, καθώς επίσης και να υποβάλουν τις αντίστοιχες σημαίες/απαντήσεις για την κάθε δοκιμασία με σκοπό την απόδοση των αντίστοιχων πόντων νίκης στην ομάδα τους. Παράλληλα, θα μπορούν να δουν τους συνολικούς πόντους που έχει συλλέξει η ομάδα τους, καθώς επίσης και ποιες από τις δοκιμασίες δεν έχουν ακόμα επιλυθεί.
Οι δοκιμασίες θα καλύπτουν δημοφιλείς περιοχές της κυβερνοασφάλειας όπως αυτές κατηγοριοποιούνται σε παρόμοιους διαγωνισμούς. Ο βαθμός δυσκολίας των δοκιμασιών θα εκτείνεται από πολύ εύκολες μέχρι και δύσκολες, με σκοπό την συμμετοχή όλων των μαθητών με ενδιαφέρον στην ασφάλεια υπολογιστών.
Στιγμιότυπα οθόνης που απεικονίζουν την πλατφόρμα κατά την διάρκεια παλαιότερων διαγωνισμών.
Η κατάταξη των ομάδων θα γίνει με βάση την αξιολόγηση των επιδόσεών τους στις δοκιμασίες, λαμβάνοντας υπόψη και τις συνοπτικές εκθέσεις (write-ups) που θα αποστείλουν οι ομάδες. Στις εκθέσεις αυτές θα περιγράφεται η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για την επίλυση της κάθε δοκιμασίας. Από την τελική κατάταξη ενδέχεται να αφαιρεθούν ομάδες οι οποίες δεν πληρούν τους όρους στου διαγωνισμού.
Προβλέπονται διαδικασίες αποτίμησής του διαγωνισμού και υλικό αξιολόγησης το οποίο θα συμπληρώνεται προαιρετικά από τους/τις εκπαιδευτικούς. Τη φόρμα αξιολόγησης μπορούν οι εκπαιδευτικοί να την δουν εδώ και να την συμπληρώσουν μετά την λήξη του διαγωνισμού.
Στους μαθητές/-τριες της 1ης σε βαθμολογική κατάταξη ομάδας θα δοθεί Βραβείο, καθώς και η δυνατότητα να γίνουν μέλη της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, η οποία εκπροσωπεί την Ελλάδα στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό κυβερνοασφάλειας «European Cyber Security Challenge».
Οι μαθητές/-τριες των ομάδων που θα κατακτήσουν τη 2η και την 3η θέση θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην εκπαίδευση και τις προπονήσεις της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, στο πλαίσιο της προετοιμασίας της για τον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό European Cyber Security Challenge (ECSC). Σε όλα τα μέλη των ομάδων που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό θα χορηγηθεί βεβαίωση συμμετοχής.
Μιχαήλ Τακαρώνης, μέλος Εργαστηρίου Ασφάλειας Συστημάτων (SSL)
Παρακάτω δίνεται η τελική κατάταξη των ομάδων οι οποίες έχουν θετική βαθμολογία μετά και από την ανάλυση των λύσεων (writeups) που παρέδωσαν (έγινε αφαίρεση πόντων για κάθε δοκιμασία για την οποία δεν δόθηκε γραπτή λύση).
Θέση | Ομάδα | Λύσεις | Πόντοι |
---|---|---|---|
1. | Λύκειο Κολλεγίου Ψυχικού | 24 | 9011 |
2. | Ε.Κ. Νεάπολης – 1ο ΕΠΑΛ Νεάπολης | 24 | 9011 |
3. | Εκπαιδευτήρια Δούκας | 17 | 4980 |
4. | 4o Πειραματικό ΓΕΛ Τρικάλων | 13 | 4166 |
5. | Πρότυπο Λύκειο Αγ. Αναργύρων | 8 | 3897 |
6. | 1ο ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης | 14 | 3707 |
7. | 1ο ΓΕ.Λ. Ηλιούπολης | 13 | 3391 |
8. | Εκπαιδευτήρια Δούκας | 10 | 2308 |
9. | Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη | 4 | 2262 |
10. | Εκπαιδευτήρια Δούκα | 9 | 2159 |
11. | 1ο ΓΕΛ Ελληνικού | 8 | 1559 |
12. | Εργαστηριακό Κέντρο (ΕΚ) Ευόσμου | 10 | 1549 |
13. | ΕΚ Ευόσμου | 9 | 1400 |
14. | Γενικό Λύκειο Αρναίας | 7 | 880 |
15. | 2ο Ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. Λαμίας | 4 | 400 |
16. | Μουσικό Σχολείο Θερίσου (Χανίων) | 2 | 249 |
17. | Λύκειο Κολλεγίου Ψυχικού | 1 | 100 |
18. | 1ο ΕΠΑΛ Δάφνης | 1 | 100 |
19. | 1ο ΕΠΑΛ Δάφνης | 1 | 100 |
20. | Μουσικό Σχολείο Θερίσου (Χανίων) | 1 | 100 |
Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται αναμφισβήτητα από την ολοένα αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου, κυρίως από τους νέους, αφού οι συναλλαγές, η ενημέρωση, η ψυχαγωγία και η επικοινωνία, συντελούνται κατά κύριο λόγο με ψηφιακά μέσα. Η διευκόλυνση των συναλλαγών, η αμεσότητα της επικοινωνίας και η εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία και την ενημέρωση αποτελούν τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του κυβερνοχώρου.
Η αυξημένη, όμως, χρήση του διαδικτύου δεν έχει μόνο θετική πλευρά, μιας και πίσω από τη διαδικτυακή δραστηριότητα συχνά ελλοχεύουν αόρατοι εχθροί. Οι χρήστες μπορεί να αποτελέσουν στόχο υποκλοπής προσωπικών δεδομένων και εκμετάλλευσης, να εκτραπούν σε ψεύτικες ιστοσελίδες ή να γίνουν παραλήπτες μηνυμάτων ηλεκτρονικού ψαρέματος. Επομένως, η ασφάλεια των διαδικτυακών συναλλαγών αποτελεί παγκόσμια επιταγή και έχει εξελιχθεί σε έναν ταχέως αναπτυσσόμενο χώρο.
Η Κυβερνοασφάλεια (Cyber Security) αποτελεί τη διαδικασία ανίχνευσης, ανάλυσης, πρόβλεψης και πρόληψης των ψηφιακών απειλών. Οι απειλές αυτές πραγματοποιούνται από τρίτους (hackers) οι οποίοι στοχεύουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε πόρους που δεν έχουν τα κατάλληλα δικαιώματα, να καταστρέψουν ευαίσθητες και σημαντικές πληροφορίες, να αποσπάσουν χρήματα από χρήστες ή να διακόψουν τη ροή εργασιών μιας επιχείρησης ή ενός Οργανισμού.
Αποτέλεσμα της διαμορφωθείσας αυτής κατάστασης είναι η αύξηση της ζήτησης για επαγγελματίες στον τομέα της ψηφιακής ασφάλειας. Ολοένα και περισσότεροι νέοι στρέφονται σε Πανεπιστημιακές σπουδές στον εν λόγω τομέα, καθώς και στην απόκτηση περαιτέρω δεξιοτήτων, μέσω της παρακολούθησης Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, σεμιναρίων και σχετικών πιστοποιήσεων, στοχεύοντας σε μία άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, με προοπτικές εξέλιξης, σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο και δελεαστικό κλάδο.